Navlun Fiyatları Hiçbir Zaman Eski Seviyelerine DönmeyecekTurkuaz Gazetesi

17 Ağustos 2022 - 11:52

Relieve generates rolex replica watches more practical .

Murat Demircan Ekonomi Muhabirleri Derneği İzmir Başkanı

Murat Demircan

Navlun Fiyatları Hiçbir Zaman Eski Seviyelerine Dönmeyecek

Pandemiyle birlikte küresel ekonomide yaşanan ritm bozukluğunun etkileri pek çok alanda kendisini hissettirmeye devam ediyor.
Sanayici üretimine devam edeceği hammadde ve yarı mamul ürününe ulaşmakta zorlanırken, ürettiği ürünleri ihraç etmek için gerekli olan konteyner ve gemi bulmakta da zorluklar yaşıyor.

Navlun Fiyatları Hiçbir Zaman Eski Seviyelerine Dönmeyecek

Konteyner ve gemiye ulaştığında da pandemi önceki döneme göre 2-3 katı ücret ödemek durumunda kalıyor.
Dünya genelinde denizyoluyla taşınan ihraç ürünlerinin yüzde 23’ü maden ve doğal taş ürünleri olunca madencilik ve doğal taş sektörü bu krizden daha fazla etkileniyor.
Madencilik sektörünün sivil toplum kuruluşları TÜMMER, Türkiye Madenciler Derneği, İstanbul Maden İhracatçıları Birliği ve Ege Maden İhracatçıları Birliği bu sorunun çözümü için yakın zamanda iki toplantı düzenledi. Son toplantıya Deniz Ticaret Odası Başkanı Tamer Kıran ve gemi nakliyecileri de katıldı.
Toplantıda, gemi hatlarının daha karlı gördükleri ABD-Çin hattına yoğunlaşmaları, pandemi nedeniyle ABD limanlarına giden konteynerlerin hızlı bir şekilde boşaltılıp dönmemesi yüzünden konteynere ulaşmak adeta imkansız hale geldiği tespiti yapılırken Uzakdoğu’da konteyner üreten fabrikaların tekrar üretime başladıkları 2021 yılının son çeyreğinde konteynere ulaşımda yaşanan sorunun ortadan kalkacağı dile getirildi.
Madencilik sektörü için kötü haber ise; navlun fiyatlarında belirleyici olan gemi kiralama ücretlerinin yüksek fiyatlardan devam ettiği ve armatörlerin gemilerini 24-36 ay arasında kiraladıkları ifade edildi. Yani navlun ücretlerinin eski seviyelerine dönmesi mümkün gözükmüyor. Madencilik sektöründeki ihracatçı firmalar bundan sonraki süreçte yapacakları ihracat sözleşmelerinde navlun ücretlerini bugüne yakın seviyelere göre düşünmelerinde fayda var.
Dünya mal ticaretinin yüzde 90’a yakını deniz yoluyla taşınıyor. Tabii bunda maliyet belirleyici oluyor. Demiryolu, kara yolu, havayolu ve tren yoluyla nakliye fiyatları karşılaştırıldığında bugün bile en uygun maliyetlisi denizyolu.
Bu maliyetlerde belirleyici olan da bir gemiyle binlerce konteyneri taşımak mümkün. Süveyş Kanalı’nın kapanmasına yol açan The Ever Given gemisinde 14 bin konteyner varken, Çin ile Avrupa hattında oluşturulan ve Türkiye’nin parçası olduğu “Bir Kuşak Bir Yol Projesi”nin yük treni China Railway Express’in 42 TIR’lık malzeme taşıyabildiğini göz önünde bulundurduğumuzda denizyolunun sağladığı avantaj net bir şekilde ortaya çıkıyor.
Türkiye’nin önümüzdeki süreçte bu tür krizlerden minimum hasarla çıkmak için denizyolu filosuna yatırım yapması gerekiyor. Türkiye’de 10 yıl öncesine kadar yapılan konteyner üretimi, Çin ile rekabet edemediği için günümüzde yerli konteyner üretimi yapılamıyor. Bu konuda adım atılması gerektiğini de belirtmem gerekiyor.
Konteyner sorunun konuşulduğu toplantıda dile getirilen bir diğer husus ise önümüzdeki süreçte gemi nakliyecileri 20’lik konteyner yerine 40’lık konteynere yöneldikleri, Türkiye’nin lojistik altyapısını buna göre dönüştürmesinin zorunlu olduğu vurgulandı.
Madencilik sektörünün konteyner ve navlun krizinden en az zararla çıkmasını temenni ediyor, Madencilik sektörünün Ramazan’ını tebrik ediyorum.

Murat Demircan’ın diğer yazılarını okumak için buraya tıklayabilirsiniz.

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.

sperrmüll