Türkiye her ay yeni bir ihracat rekoru açıklıyor. Türkiye 2021 ve 2022 yılının ilk dört aylık döneminde yüzde 25’in üzerinde ihracat artış hızı yakalamıştı.
İhracatta yakaladığımız bu artış hızı sayesinde 2020 yılı sonunda 169 milyar dolar olan ihracatımız son 1 yıllık süreçte 242,5 milyar dolara ilerledi. 2023 yılı için 300 milyar dolar ihracat hedefi telaffuz edilmeye başlandı.
Hammadde fiyatlarındaki artış, nihai ürün fiyatlarını da yukarı çekti. Ortalama ihraç fiyatımız 1,1 USD/Kg seviyelerine kadar düşmüşken günümüzde 1,47 USD/Kg seviyesine kadar çıktı.
Pandemi sürecinde Avrupa ve Amerika’nın Uzakdoğu yerine Türkiye’den tedarik tercihleri ihracat rakamlarımıza olumlu yansıdı.
Geçtiğimiz günlerde Ticaret Bakanı Dr. Mehmet Muş ve TİM Başkanı İsmail Gülle tarafından açıklanan Mayıs ayı ihracat rakamları ise; ihracatımızın artış hızındaki yavaşlamayı ortaya koydu.
Türkiye’nin mayıs ayı ihracatı yüzde 15’lik artışla 19 milyar dolar olarak kayıtlara geçti.
Bu ihracat tutarı Türkiye’nin mayıs aylarında bugüne kadar gerçekleştirdiği en yüksek ihracat olarak tarihteki yerini almakla birlikte, son 1,5 yıldır yakaladığımız yüzde 25’lik ihracat artış ortalamasının 10 puan gerisinde kaldı.
Mayıs ayında Ege Bölgesi’nin ihracatındaki artış ise; Türkiye ortalamasının da altında kaldı. 2021 yılı Mayıs ayında 1 milyar 975 milyon dolar olan Ege Bölgesi ihracatı, 2022 yılı Mayıs ayında yüzde 6’lık artışla 2 milyar 103 milyon dolar avrupa yakası escort oldu.
Ege Bölgesi ihracatına en çok katkıyı sağlayan ikinci il konumundaki Manisa’nın ihracatındaki yüzde 17’lik düşüş Ege Bölgesi’nin ihracat artış hızını çok olumsuz etkiledi.
İstanbul Sanayi Odası tarafından açıklanan Türkiye İmalat PMI (Satın Alma Yöneticileri Endeksi) anketi sonuçları Türkiye’nin ihracat artış hızındaki düşüşün önümüzdeki aylara da sirayet edebileceğine ilişkin ipuçları veriyor.
Türkiye’nin en büyük ihraç pazarı Avrupa Birliği ekonomisinde bir durgunluk yaşanıyor. AB ülkelerinin ekonomilerindeki bu durgunluk yeni ihracat siparişlerinin düşmesine yol açıyor.
En büyük ihraç pazarımız Avrupa Birliği’ndeki ekonomik yavaşlama, ihracattaki hammadde, navlun, petrol ve enerji maliyetlerindeki anormal artışlar üretimi olumsuz etkiliyor ve bu durağanlığı tetikleyecek bir görüntü çiziyor.
Önümüzdeki aylarda ihracat ile ilgili gelişmeleri takip etmeye devam edeceğiz. İhracattaki artış hızımız düşerken, ithalat nasıl bir seyir izliyor diyecek olursanız Türkiye’nin Ocak-Mayıs döneminde ihracatı yüzde 20,4 artmışken, ithalatı yüzde 40,9 yükseldi. Yani ihracat artışımızı ikiye katladı.
İhracatımızın ithalatı karşılama oranı yüzde 82’den yüzde 70’e düştü. Dış ticaret açığımız yüzde 136’lık artışla 18,3 milyar dolardan, 43,2 milyar dolara çıktı. Özellikle Rusya-Ukrayna savaşı sonrasında petrol ve enerji ithalatımızın artışına kısa vadede çözüm bulmak kolay gibi gözükmese de en çok ithal ettiğimiz ürünlerden üretebileceklerimize yoğunlaşmamız gerekiyor. Devlet desteklerinin bu ürünleri üretecek üreticilere kanalize edilmesi gerekiyor.
Pandemini etkilerinin azalmaya başladığı günümüzde sayıları 100 bini aşan ihracatçılarımızın daha yoğun mesaiyle ihracat rakamlarını yukarı çekeceklerine inanıyoruz.