Eriyen stoklar ile birlikte dünyada her türlü ürüne talebin aşırı artmasına karşılık, denizyolu taşımacılığı aynı fiyatlarla organize olamamıştır.
Navlun fiyatlarının %500 lere varan oranlarda artması, hem üreticinin ve hem de nihai alıcının maliyetlerini ciddi oranda arttırmaktadır.
Örnek verecek olursak: pandemi öncesi İzmir -Katar navlun ücreti 800 Usd iken şu sıralar 3500 Usd ye kadar çıkmıştır.
Yine İzmir’den Çin limanlarına gönderilen konteynerlerin navlun ücretleri 2000 Usd iken şu anda 5000 Usd civarındadır.
ABD limanları için de aynı durum söz konusudur. Pandemi öncesi 1700 Usd lerde seyreden navlun ücretleri şu sıralar 6000 Usd lerdedir.
Ayrıca bu navlun ücretleri günden güne değişmektedir Nişantaşı escort ve dolayısıyla bu artışı takip etmek de, malı göndermek de sorun haline gelmiştir.
Üretimi tamamlanan siparişlerin sevkiyatlarının yapılamaması fabrikaların bu ürünleri muhafaza etmelerine ki bu durumda sahalarında boş alan kalmamasına sebep oluyor. Bu da ister istemez üretimi yavaşlatma gereği doğuruyor. Diğer yandan nihai alıcının depolarında azalan/biten ürünlerin yerine siparişlerini verdiği malzemelerin ulaşmamasından kaynaklı sorunlar yaşamasına ve Mersin escort üreticilere yeni/ilave siparişler verememesine sebep olmaktadır. Durum böyle olunca ihracat potansiyelimizin yüzde ellisini gerçekleştirememekteyiz.
Mevcut hazır olan siparişlerin sevk edilememesi döviz kaybına, siparişlerin düşmesine ve aynı zamanda istihdam kaybına da neden olmaktadır.
Bu sıkıntının dünya ticaretinin dengelenmesi ve konteyner sirkülasyonunun tekrar eski hızına kavuşması ile mümkün olabileceğini düşünüyoruz. Ancak artan navlun maliyetleri tüm dünyada her türlü üretim maliyetlerine yansıyacaktır.
Bizler Muğla Mermerciler Derneği olarak sorunumuzu İhracatçı Birliklerimize ve Ticaret Bakanlığımıza ilettik.
2021 yılı ikinci yarısında en geç eylül Mecidiyeköy escort ayına kadar bu durumun normalleşmesini ümit ediyoruz.
Mustafa ERCAN
Muğla Mermerciler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı