‘CEZERİ’: Herkesi pilot yapacak!
Baykar Teknik Müdürü ve T3 Vakfı Mütevelli Heyeti Başkanı Selçuk Bayraktar, test uçuşunu yapan uçan araba Cezeri’ye ilişkin açıklamalarda bulundu. Bayraktar, “Bundan sonraki hedefimizde akıllı uçan arabalar var. Adeta kişisel bilgisayar gibi kullanılan kişisel akıllı arabaları hayal ediyoruz. Cezeri herkesi pilot yapabilen çok akıllı bir araç, taşıt olarak ön plana çıkacağı’’ açıklamasında bulundu.
Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı öncülüğünde Gaziantep’te düzenlenen TEKNOFEST 2020’de, Baykar Teknik Müdürü ve T3 Vakfı Mütevelli Heyeti Başkanı Selçuk Bayraktar, Cezeri Uçan Araba ve savunma teknolojilerine yönelik yapılan çalışmalar hakkında bilgi verdi.
AKILLI ARABALARI HAYAL EDİYORUZ
Otomotiv sektöründe birisi elektrikli diğeri akıllı araçlar olmak üzere iki büyük devrimin yaşandığını vurgulayan Bayraktar, “Bundan sonraki hedefimizde akıllı uçan arabalar var. Adeta kişisel bilgisayar gibi kullanılan, akıllı arabaları hayal ediyoruz. Eskiden bilgisayar teknolojisi sadece büyük kurumların kullandığı dev sabit makinelerden oluşuyordu şimdi herkesin elinde kullandığı teknolojilere dönüştü. Aynen biz de akıllı araçların geleceğini öyle görüyoruz” dedi.
CEZERİ HERKESİ PİLOT YAPACAK
Cezeri’nin ilk çıktığında ilgi gördüğünü, test uçuşu sonrası ise dünyada büyük bir yankı uyandıran araç olarak ön plana çıktığını söyleyen Bayraktar, bilişim teknolojilerinin çok hızlı ilerlediğinin altını çizdi. Bayraktar, “Bugün sadece büyük yolcu uçaklarında uçuyoruz, sadece belli çok özel şartları taşıyan kişiler pilot olabiliyor. Cezeri herkesi pilot yapabilen çok akıllı bir araç, taşıt olarak ön plana çıkıyor. Tabii aracımız henüz çok yeni, doğum aşamasında diyebiliriz. Dünyada bu alanda çalışan onlarca bilişim teknolojisi var. Bazısı çok büyük kurumlar, bazıları da küçük çaplı çalışmalardan ibaret” olduğunu söyledi.
İLK HEDEFİMİZ SPORTİF MAKSATLI ARAÇLAR
Dünya piyasasında, kısa sürede yapay zekayla donatılmış akıllı araçların çok daha fazla görülebileceğini dile getiren Selçuk Bayraktar, teknolojide artık 5-10 yılın bile çok uzun bir zaman dilimi olduğunu belirterek, “Nasıl ki telefonlarımızın her iki yılda bir modelleri ve fonksiyonları değişiyorsa teknoloji de çok hızlı evinim yaptığından Cezeri’nin hayatımıza girişi biraz daha erken olabilir. Benim öngörüm 5 ila 15 yıl arasında geçen bir süreci kapsar. Çünkü bazı kırılımlar gerekiyor yani kent taşımacılığında sivillerin kullanması için ama ondan önce sportif maksatla kullanılacağını düşünüyorum. İlk hedefimiz kırsal alanda sportif maksatlarla kullanılabilecek araçlar olarak kullanılmasını sağlamaktır” dedi
20 YILDA GELEN İNSANSIZ HAVA ARACI
Cezeri için daha önceki teknolojik birikimlerden faydalandıklarını vurgulayan Bayraktar, “Akıncı ile geliştirdiğimiz uçuş bilgisayarlarının bir kısmı bunda kullanılıyor. Çünkü bunun da çok emniyetli olması gerekiyor, gerekli sistemlere sahip, bütün kritik uçuş sistemleri 3 yedekli oluyor. Yine bilgisayar destekli 3 robotik pilotlar uçağı uçuruyor. Bunun yanında sistemsel olarak da ciddi bir yedeklilik gereksinimi var. Bizim 20 yılda gelen insansız hava aracı birikimimizin tümünü neredeyse Cezeri’yi uçurmak için kullanıldığını’’ sözlerine ekledi.
4 YILIM GÜNEYDOĞU’DA GEÇTİ
“İHA’ların çok karmaşık teknolojileri bünyesinde barındırdığını söyleyen Selçuk Bayraktar, ekip olarak 2005 yılından itibaren aktif ve yoğun bir şekilde milli savunma sanayisinin içerisinde yer aldıklarını vurguladı. Bayraktar, şöyle dedi: “Sürekli arazide Türk Silahlı Kuvvetlerimizin yanında görev alıyoruz. TSK şu anda dünyada İHA ve SİHA’ları en iyi kullanan askeri kuvvettir. Biz de 2005’ten bu yana teknik anlamda eksikliklerini gidermek ve yenilikleri hızlı şekilde kuvvetlerimize entegre etmek için çok çaba harcıyoruz. Benim son 15 yıldaki bu serüven içerisindeki toplam 4 senem Güneydoğu’da geçti. Yakın zamanda Barış Pınarı, Bahar Kalkanı, Zeytin Dalı, Fırat Kalkanı gibi çok büyük harekatlarda İHA ve SİHA’larımız askeri hamlelerimiz için kullanıldı. Bunun bu şekilde devam edeceğini düşünüyoruz.” dedi
BU ALANDA TÜRKİYE BEN DE VARIM DİYOR
Cezeri’ye ilişkin çalışmaların çok yönlü ve kapsamlı şekilde devam ettiğini söyleyen Selçuk Bayraktar, “Teknolojik hamleler birbiri ardına gelmeye devam ediyor. Bu bizim çok uzun bir yolculuğumuzun hikayesidir. 2005 yılında yaptığımız Türkiye’nin ilk milli ufak 5 buçuk kiloluk insansız hava aracına da ben benzetiyorum. Bugün 2005’ten bu yana 15 yıl içerisinde Türkiye dünyanın kendi sınıfında en modern en iyisi diyebileceğimiz 5 buçuk tonluk Akıncı’yı yapar hale geldi. Ve dünyada sadece birkaç ülke bu sınıfta ve kapasitede insansız hava aracı yapıyor. Yarınların yarışında bugünden çalışanlar olacak, bu kesin. Türkiye artık bu alanda ben de varım diyor” açıklamasında bulundu.