Türk Mermer Maden Vakfı Kurucu İcra Kurulu Başkanı Leyla Liman Oruç; Sivil Toplum Kuruluşları ihracat rakamlarıyla değil, sektörün ihtiyaçlarına çözüm üretebilecek kişilerle yönetilmelidir.
Türk Mermer Maden Vakfı Kurucu İcra Kurulu Başkanı Leyla Liman Oruç, STK’larda yönetime seçilecek kişilerin sektörle iç içe bireylerden oluşması gerektiğine dikkat çekti. “Öncelikle sektörü tanıyanlar, sektöre emeği geçenler, kısaca sektörün içinden yetişenler olmalıdır diye düşünmeliyiz.” dedi.
Seçme ve seçilme süreçleri hakkında detaylı değerlendirmelerde bulunan Oruç, “Şimdi gelelim seçme ve seçilme ile ilgili bölüme; maden birliklerinde İstanbul Maden İhracatçılar Birliği (İMİB), Ege Maden İhracatçılar Birliği (EMİB) ve sonradan yetki verilen Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği (BAİB), Denizli İhracatçılar Birliği ve diğer birliklerde bu rakamlar farklı olacaktır. İMİB ve EMİB’de yönetime girmek için 5 milyon USD ihracat yapmış olmak gerekirken, BAİB sebze birliği olduğu için oradan yönetime girecek mermerci ve madenci için bu rakam 1 milyon dolar olacaktır.” dedi.
Oruç, “Bu karar alındığında karara itiraz etmeyen birlikler bunu görmediler mi?” diyerek bir eleştiride bulundu.
Sektörle ilgili yan destek birimlerinden de bahseden Oruç, “Ayrıca sektörle ilgili yan destek birimleri olan; fuar, alım heyeti, hukuk gibi birimlerden de bir temsilci yönetimde olabilir veya danışman da olabilir.” diye konuştu.
İhracatçı birlikleri seçim süreçlerinde yaşanan zorluklara değinen Oruç, “Örneğin İstanbul Maden İhracatçılar Birliği (En büyük birliktir) seçimi için 3 aday çıksa ne yönetim kurulunu ne de yedeklerini tamamlamak neredeyse imkansız gibidir.” dedi.
Son olarak STK’ların ve ihracatçı birliklerinin nasıl yönetilmesi gerektiğine dair görüşlerini dile getiren Oruç, “İşin özeti şudur; STK’ları ve ihracatçı birliklerini firmaların yaptığı ihracat rakamları yönetmiyor ki. Düşük ihracat yapan bir üye en yüksek ihracat yapandan sistemi daha iyi yönetebilir.” dedi.
Oruç, ihracatı artırmanın temel yollarını açıklayarak, “Burada mühim olan ihracatı arttırabilmek için hizmetin, teşviklerin sektördeki dağılımını KOBİ’lere ve tabana yeterli miktarda yayabilmektir. Sektöre yeni girenleri aynı zamanda gençleri yetiştiremezseniz, bu rakamın ne kadar yüksek olduğunun hiçbir önemi yoktur.” diyerek sözlerini tamamladı.