2022 yılı Ocak-Ekim dönemi ihracat verileri açıklandı. Türkiye’nin toplam ihracatı söz konusu dönemde yüzde 15,4 artışla 209 milyar 450 milyon dolar oldu. Yapılan ihracatın 5,4 milyar dolarlık kısmı ise maden ihracatından geldi. Maden sektörünün ilk 10 aylık ihracatı yüzde 12,07 artış gösterdi. 10 aylık dönemde ürün grubu bazında metalik cevherler ihracatı yüzde 4,07 artışla ilk sırada yer aldı. Metalik cevherler ihracatı 1,8 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti.
Ürün grubu bazında ikinci sırada doğal taşlar yer aldı. Doğal taş ihracatındaki artış ocak-ekim döneminde yüzde 1,65 oldu ve 1,7 milyar doları aştı. Aynı dönemde endüstriyel minerallerdeki artış yüzde 28,16 olurken, ihracat miktarı 1,1 milyar dolara ulaştı.
Maden ihracatında en çok ihracat yapılan ülkeler sıralamasında ilk 10 ay sonucunda
İlk sırada 1,1 milyar dolarlık ihracatla Çin yer aldı.
İkinci sıradaki ABD’ye yapılan ihracat 543 milyon dolar olurken,
Üçüncü sıradaki Bulgaristan’a gerçekleştirilen ihracat 329 milyon dolar seviyesine geldi. Dördüncü sıradaki İtalya’ya 257 milyon dolar,
Beşinci sıradaki İspanya’ya 236 milyon dolar,
Altıncı sıradaki Belçika’ya 216 milyon dolar,
Yedinci sıradaki Hindistan’a 172 milyon dolar,
Sekizinci sıradaki Almanya’ya 155 milyon dolar,
Dokuzuncu sıradaki Fransa’ya 138 milyon dolar ve
Onuncu sıradaki Romanya’ya ise 128 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirildi.
Maden Sektörü Büyük Bir Potansiyele Sahip
İlk 10 aylık ihracat verilerini değerlendiren İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Eyüp Batal, “Dünyada yaşanan ekonomik gelişmeler ihracatımızı da etkiliyor. 10 aylık döneme bakıldığında ihracatımızda yüzde 12,07’lik artış görülüyor. Ancak sadece ekim ayı değerlendiğinde geçen yılın aynı ayına göre yüzde 3,5’lik düşüş yaşandı. Bu açıdan bakıldığında ihracatımızda bir yavaşlama olduğu söylenebilir. Ancak İMİB olarak, ihracatımızın yavaşlamaması ve hatta daha üst seviyelere çıkması için çalışmalar yapıyoruz.
Özellikle alım heyeti programları düzenleyerek üreticilerimizin pazarlarını çeşitlendirmelerini sağlamak istiyoruz. Yurt dışındaki fuarlara milli katılım gerçekleştiriyor, buralarda Türk ürünlerinin kalitesini tüm dünyaya gösteriyoruz. Bundan sonraki süreçte de sektörümüz adına çalışmalarımıza devam edeceğiz. Çünkü Türkiye’deki maden sektörünün çok daha büyük bir potansiyele sahip olduğunu biliyoruz.