Maden sektörü ilk 2 ayda depar attıTurkuaz Gazetesi

22.12.2024 - 16:14

Maden sektörü ilk 2 ayda depar attı

Türkiye ekonomisi için stratejik önemi olan maden sektörünün, geçen yıla göre ilk iki ayın değerlendirmesi; TİM Sektörler Konsey Üyesi Rüstem ÇETİNKAYA ve İMİB Başkanı Aydın DİNÇER’den geldi.

Maden sektörü ilk 2 ayda depar attı
Son Güncelleme :

05 Mart 2021 - 15:06

Maden Sektöründen İlk İki Ayda 768 Milyon Dolar İhracat

Maden sektörü ihracatı yılın ilk iki ayında, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 25 artışla 768 milyon 745 bin dolar olarak hesaplandı. Metalik madenler ihracatında ise yüzde 64’lük artış kaydedildi.

TİM Sektörler Konseyi Üyesi ve Temmer Marble Yönetim Kurulu Başkanı Rüstem Çetinkaya sektör rakamlarını detaylandırdı.

Üretim, istihdam ve ihracat odaklı çalışan maden sektörü Türkiye’nin toplam ihracatına verdiği katkıyı aralıksız sürdürüyor. Sektör ihracatı yılın ilk iki ayında yüzde 25 artışla 768 milyon 745 bin dolar olarak hesaplandı. Aylık bazda ise yüzde 47 artışla 415 milyon 562 bin dolarlık ihracat gerçekleştirildi.

Doğal taş sektörü ihracatı yılın ilk iki ayında bir yıl öncesine göre yüzde 7,4 artışla 278 milyon 941 bin dolar olarak hesaplanırken, metalik madenlerde yüzde 64 gibi ciddi bir artış kaydedildi ve 271 milyon 794 bin dolarlık ihracat gerçekleştirildi. Endüstriyel mineraller ihracatı ise yüzde 10 artışla 155 milyon 249 bin dolar olarak hesaplandı.

“Virüs, ana ihracat pazarlarımıza bizden daha önce bulaştı”

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Sektörler Konseyi Üyesi ve Temmer Marble Yönetim Kurulu Başkanı Rüstem Çetinkaya, sektörün ilk iki aylık ihracat performansını şu cümlelerle değerlendirdi: “Genel ihracat bu dönemde her ne kadar artıda gözükse de bu döneme ait verileri bir yıl öncesi ile karşılaştırmak çok rasyonel değil. Nedeni ise, dünyanın dengelerini alt üst eden Covid-19 salgınının ana ihracat pazarımız olan Çin’de geçtiğimiz yıl Avrupa’dan ve Türkiye’den yaklaşık üç ay önce belirmesi.

Diğer yandan metalik madenlerde gerek birim fiyatların hızlı artışı gerekse hızlı talep ve stok dengesinin ters orantılı oluşması sebebiyle ciddi bir artış kaydedildi. Sektörümüz, ana ihracat pazarlarından olan Çin’e yılın ilk iki ayında, bir önceki yıla göre yüzde 43 artışla 230 milyon 820 bin dolar ihracat gerçekleştirdi.

Bir diğer ana ihracat pazarımız olan ABD’ye ihracatta ise yüzde 36 oranında artış kaydedildi ve 74 milyon 630 bin dolar ihracat yapıldı. Yine aynı dönemde Suudi Arabistan’a ihracatımızda ise yüzde -99’luk gerileme kaydedildi. İhracat pazarlarımıza ilişkin pozitif anlamda beklentilerimiz var ancak bu noktada Çin’i ayrı tutmak gerektiği kanaatindeyim.

Burada halihazırda belirgin olmayan göstergeler ancak Nisan itibariyle netleşmeye başlayacak. İhracat performansımızın dünya ve Türkiye gündeminin normal bir akışta seyretmesi halinde yıl sonunda pozitif yönlü kapanacağını öngörüyorum.” Diyerek sözlerini tamamladı.

Maden Sektörü Yüzde 47 Büyüdü

Türkiye ekonomisi için stratejik önemde bulunan maden sektörü, 2021 Şubat ayında 141 ülkeye toplam 415,5 milyon dolar değerinde ihracat gerçekleştirdi.  Sektörün ihracatında geçen yılın aynı ayına kıyasla değer bazında yüzde 47,21 artış yaşanırken, toplam ihracat ilk 2 aylık dönemde geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 25,71’lik artışla 768,7 milyon dolar oldu.

Rakamları değerlendiren İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Dinçer, konuyla ilgili “Madencilik sektörü olarak ihracatta önemli bir performansa imza attık. Ekonomik anlamda beklentilerin yükselmesi ve 2021 büyüme tahminlerinin pozitif yönde seyretmesi sektörümüzü olumlu etkilemeye devam ediyor” dedi.

Türkiye’nin Şubat 2021’deki ihracatı, tüm sektörler için geçtiğimiz yılın aynı ayına kıyasla yüzde 9,6 artışla 16,1 milyar dolar olarak gerçekleşirken, ihracatını en çok arttıran sektör maden sektörü oldu. İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Dinçer, sektörün şubat ayı ihracatını 415,5 milyon dolar olarak açıklarken, geçen yılın aynı ayına göre yaşanan artışı yüzde 47,21 olarak ifade etti. Ocak – Şubat 2021 döneminde ise 768,7 milyon dolar ihracat yapan sektörün geçen yılın aynı dönemine göre yakaladığı artış oranı yüzde 25,71 oldu. Dinçer’in verdiği bilgiye göre, söz konusu rakamın 278,9 milyon dolarını doğal taş ihracatı oluşturdu.

Türkiye en çok mermer, traverten, çinko ve krom ihraç etti

Maden sektörünün alt kırılımlarında yaşanan artışlara da dikkat çeken Dinçer, şunları kaydetti: “Doğal taş ihracatında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 7,45’lik artış grafiği yakaladık. Buradaki artışı önemsiyoruz çünkü dünyanın doğal taşta en büyük dört ihracatçısından biriyiz. Hedefimiz dünya ihracatında Pazar payımızı arttırmak. Doğal taş ihracatımızın 160,8 milyon dolarlık kısmını işlenmiş doğal taş, 118,1 milyon dolarlık kısmını ise blok doğal taş ihracatı oluşturdu. Maden ihracatını ürün grubu bazında incelediğimizde en çok ihracatın metalik cevherler grubunda yapıldığını görüyoruz. Şubat ayı sonu itibariyle, metalik cevherler ihracatında yüzde 64,65 artış ile 271,7 milyon dolar ihracat gerçekleştirildi. Endüstriyel minerallerde yüzde 9,83’lük artışla 148,3 milyon dolar, ferro alyajlarda ise yüzde 52,09 artışla 37,5 milyon dolar değerinde ihracat yapıldı. Alt ürün grubu bazında bakıldığında ise en çok ihracat gerçekleştirilen ilk 5 ürün blok mermer-traverten, işlenmiş mermer, çinko cevherleri, işlenmiş traverten ve krom cevherleri oldu.”

Çin liderliğini korudu Suudi Arabistan 63. sıraya düştü

Sektörün 141 ülkeyi kapsayan ihracat listesinde öne çıkan ülkeleri de paylaşan Aydın Dinçer, sözlerine şu şekilde devam etti: “Maden sektöründe en çok ihracat yaptığımız ülkeler Çin, ABD, Belçika, İspanya ve İtalya oldu. Doğal taş grubunda en çok ihracat gerçekleştirdiğimiz ilk 5 ülke ise Çin, ABD, Fransa, İsrail ve Hindistan oldu. Bununla birlikte Suudi Arabistan’a yapılan maden ihracatında 2 aylık dönemde geçen yıla kıyasla yüzde 98,99’luk, doğal taş ihracatında % 99,34’lük düşüş yaşandı. Suudi Arabistan, doğal taş ihracatı gerçekleştirdiğimiz ülkeler arasında 3’üncü sıradan 63’üncü sıraya geriledi.”

Sektör ihracat performansı pandemi öncesi döneme göre değerlendirilmeli

Maden Sektörünün, 2020 yılı Ocak ayında Çin’de başlayan ve etkisi tüm dünyaya yayılan Covid-19 Pandemisinden ilk etkilenen sektörlerden olduğunu belirten Aydın Dinçer:  “ 2020 yılını pandemi ve yeni normale uyum sağlama süreci ile geçirdik, üretim ve ihracatta duraksamalar yaşadık. Bu sebeple ihracat performansımızı 2020 yılı değil 2019 yılının aynı dönemine oranla değerlendirmek çok daha gerçekçi olur. Bu bakış açısıyla değerlendirme yaptığımızda, ilk iki aylık dönemde maden sektörü ihracatımızın 2019 yılının aynı dönemine oranla yüzde 28 artış gösterdiğini söyleyebiliriz. Aynı değerlendirme ile doğal taş ihracatımızda 2019 yılına oranla yüzde 10, metalik cevherlerde yüzde 63, endüstriyel minerallerde yüzde 8, ferro alyajlarda ise yüzde 76 artış yaşandı”.

8 Mart’ta Türk Doğal Taş Sektörü İngiltere’ye gidiyor

Pandemi koşullarına rağmen aşı uygulamalarının hız kazanması ve kontrollü normalleşme sürecine girilmesinin, 2021’deki olumlu havanın devam etmesine katkı sağladığını aktaran Dinçer, yeni normalle birlikte ülke ziyaretlerinin sanal ortamda yıl boyu devam edeceğini söyledi. Dinçer, “8-19 Mart tarihleri arasında Birleşik Krallık ’a, 12-16 Nisan tarihleri arasında ise Rusya’ya sanal ticaret heyetiyle gideceğiz. Bunların yanı sıra işlenmiş doğal taşta önemli pazarlarımızın başında gelen ABD’de ve İtalya’da yapılacak fuarlara ise fiziki olarak katılım sağlayacağız” dedi.

2021’de iş süreçlerini hızlandıracak bir anlayışın hakim olacağını umuyoruz

Türkiye ekonomisinin 2020’de yüzde 1,8, geçen yılın son çeyreğinde ise yüzde 5,9 büyüme kaydetmesinin açıklanmasıyla birlikte 2021’e dair beklentilerini paylaşan Dinçer, sözlerini şöyle tamamladı: “Ekonomik anlamda beklentilerin yükselmesi ve 2021 büyüme tahminlerinin pozitif yönde seyretmesi sektörümüzü olumlu anlamda etkilemeye devam ediyor. İhracat gerçekleştirdiğimiz ülkeler, seyahat kısıtlamaları yüzünden seçili ürünleri alamaması nedeniyle stoklarını eritti ve 2021 yılında yüksek hacimle alımlar yapmaya başladı. Bu sayede madencilik sektörü olarak ihracatta önemli bir performansa imza attık. İlerleyen aylarda da artışın süreceğini öngörüyoruz. Dünya maden çeşitliliği sıralamasında 10’uncu sırada yer alan Türkiye, 80 türde madene, 650 farklı renk ve desende mermere, 150 farklı çeşitlikte de doğal taşa sahip. Sektörümüz, gücünü güçlü ve çeşitliliği zengin rezervlerinden alıyor. Bu gücümüzü ihracat rakamlarına da yansıtmayı sürdüreceğiz. 2021’deki bir diğer beklentimiz ise maden arama, çıkarma ve işleme süreçlerinde sektörün gelişimini sağlayacak düzenlemelerin yapılmasıdır. İMİB olarak taleplerimizi ilgili kurumlara iletmeyi sürdürüyoruz. Böylesi önemli bir çeşitliliğe ev sahipliği yapan Türk madenciliğinin daha üst seviyelere çıkabilmesi için bütün yetkili mercilerin de üzerine düşen görevleri yerine getireceğine inanıyoruz.” dedi.

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.

Bu sayfanın içeriğini kopyalayamazsınız